Export

Életet menthet az új segélyhívó

Naponta átlagosan 75, évente pedig 30 ezer halálos kimenetelű autóbaleset történik Európa útjain. A halálos áldozatok száma csökkenthető lenne, ha a segítség gyorsabban a helyszínre érkezne. Az azonnali intézkedések egyik akadálya, hogy a baleset miatt a sérültek gyakran eszméletüket vesztik, így nem tudnak telefonálni a mentőknek. Így meg kell várni, amíg egy arra járó járókelő vagy másik autós hív segítséget. Viszont sajnos minden egyes másodperccel nő annak az esélye, hogy a sérülteket már nem lehet megmenteni.

Bővebben: Életet menthet az új segélyhívó

Ausztria borvidékei

Ausztria szőlőtermő területe jelenleg 50000 hektár. A borvidékek jellemzően az ország keleti részében találhatóak. A legnagyobb szőlőültetvények - 60 százalék - Alsó-Ausztriában találhatóak, ezt követi Burgenland 34 százalékkal, majd Steiermark (Stájerország) 6 százalékkal.
 
Bár az osztrák borok a világ bortermelésének mindössze 1 százalékát teszik ki, Európa legjobb borai közé sorolandók. Háromezer évvel ezelőtt már a kelták is felismerték a termékeny talajokban és a szőlő-termesztésnek kedvező éghajlatban rejlő lehetőségeket.
 
Az első fellendülést azonban csak a középkorban élte meg az ország, amikor a termőterület folyamatosan nőtt, és tízszer akkora volt, mint napjainkban.

Bővebben: Ausztria borvidékei

Útdíjak és fizető útvonalak az EU-ban

Az Európai Unióban már évek óta bevezették a használatarányos útdíjat, mivel az úthálózat fejlesztése és a környezetvédelmi szempontok alapján a jobban szennyező, nagyobb utat megtevő tehergépjárművek többet fizetnek. Hazánk ugyanezt az elvet követve 2013-ban vezető be az e-útdíjat a tehergépjárművek számára, leváltva az eddigi matricás időalapú rendszert. Ennek megfelelően számukra lényegében az összes autópálya, gyorsforgalmi út és főút fizetős lesz. A fizető útvonalakat és az útdíj mértékét kormányrendeletben hozzák nyilvánosságra, de a mértéke többszöröse lesz az eddig megszokott díjakhoz képest. Az új rendszer nem vonatkozik a személygépjárművekre, motorkerékpárok és az autóbuszokra sem, ezek a gépjármű kategóriák maradnak a matricás rendszerben.

Bővebben: Útdíjak és fizető útvonalak az EU-ban

EU kronológia

Az európai egység gondolata a második világháborút követően fogalmazódott meg. Ennek oka egyrészt az volt, hogy az európai nagyhatalmak az elvi lehetőségét is ki akarták zárni annak, hogy közöttük újabb háború törjön ki. A másik ok a kontinens keleti és nyugati fele közt húzódó egyre inkább élesedő ellentét volt.

Bővebben: EU kronológia

stat